VOORSTELLING

We nemen u mee op ontdekking van de populairste en indrukwekkendste natuurparken van Noord-Engeland: de North York Moors, de Yorkshire Dales en het Lake District waar we ons basiskamp opslaan…

U zal versteld staan door de landschappen van deze parken, en de bergen die valleien en prachtige meren omringen, zullen u verbazen!

U zal er kliffen, steile hellingen, afgronden en vele toppen ontmoeten, zoals de rotsachtige woestijn van Scafell Pike (977m), het hoogste punt van Engeland. In het noorden zijn de bergtoppen eerder afgerond, in tegenstelling tot het zuiden. Daar zijn de landschappen ruiger, met o.m. het hoogste punt, de Oude Man van Coniston (801m) die uitzicht geeft op Coniston Lake. Het schouwspel van de bergen wordt geaccentueerd door prachtige authentieke en pittoreske dorpjes. De vegetatie is ongelooflijk gevarieerd: wilde grassen, heide op de bergflanken, gloeiende lijsterbessen, zwarte dennen aan de rand van de meren en natuurlijk ook weiden in een intens groen dat hier en daar onderbroken wordt door eiken en platanen.

U zal verrukt zijn door deze uitzonderlijke rit en omwille van het succes veranderen we niets aan ons lastenboek:

• Een beperkt aantal deelnemers zodat we in charme- en luxe hotels kunnen logeren.
  • Een uiterst verzorgd roadbook (bolleke-pijl).
  • Lichte lunches ’s middags, een verzorgde en fijne keuken ’s avonds en degustaties onderweg.
  • Etappes van ongeveer 200 kilometer per dag zodat er voldoende tijd is om van het patrimonium langs de route en van de infrastructuur en van het comfort van de hotels te genieten.

We kijken ernaar uit om deze reis met jullie te delen.
Etienne, Frank, Guillaume en Jean-François

HULL – NORTH YORK MOORS – BOLTON – GRANGE IN BORROWDALE

Dag 1

Op onze eerste dag rijden we uit de veerboot in Hull en trekken we op ontdekking naar North Yorkshire, het grootste graafschap van Engeland. Het North York Moors National Park is bijna volledig bedekt met heide, wat prachtige landschappen oplevert. Eén van de opmerkelijkste sites, de abdij van Rievaulx, is genesteld in de natuur en overstijgt het landschap. Onze stop leidt ons naar Bolton Castle in een ander nationaal park, het Yorkshire Dales Park. Het kasteel dateert van 1379 en is ondanks de Engelse burgeroorlog mooi bewaard geleven. In 1569 was Mary Stuart, ‘The Queen of Scots’, er 6 maanden in opgesloten. De route naar de site biedt geweldige perspectieven op het imposante kasteel. Het Yorshire Dales Park is een regio vol kalksteenlandschappen, die doorkruist worden door een opeenvolging van rotsachtige uitlopers en grotten met ondergrondse rivieren. De dag eindigt in het hart van het Lake District, het grootste en meest bezochte nationale park in Engeland. We verblijven deze week in een prachtige manoir, de Borrowdale-Gates, die befaamd is voor zijn fijne keuken.

GRANGE IN BORROWDALE – MUNCASTER – GRANGE IN BORROWDALE

Dag 2

Vandaag vertrekken we naar het noorden! Onze route neemt ons mee naar het noordelijke deel van het Lake District, een minder bezocht en ruiger gebied met o.m. twee cols: er staan enkele steile hellingen op het dagprogramma! We vertoeven hier duidelijk in het rijk van de schapen. Na de Wrynose Pass (390m) bewonderen we het ongelooflijke zicht op Little Langdale. We slenteren langs de Duddonrivier: de landschappen verdienen eens te meer een extra halte! We rijden langs de overblijfselen van een Romeins fort en stoppen bij Muncaster Castle. Voor degenen die meer van spookkastelen dan van musea houden, is dit een echte must. Bovendien zijn de tuinen een lust voor het oog! Na de lunch passeren we de Lodore Falls en de Derwentwater Lake, voor velen het mooiste meer van Engeland. Een eindje verder rijden we opnieuw de charmante Barrowdale Valley in en wat later zijn we terug op ons hotel.

Borrowdale – Hill Top – Levens Hall – Borrowdale

Dag 3

We verkennen nu het centrale deel van het Lake District via de route van de poëten. De dichters Wordsworth, Coleridge en Southey leefden in het Lake District en werden er door geïnspireerd. We trekken naar Lake Windermere, het langste meer van Engeland. Het wordt begrensd door gul beboste valleien. Onze eerste halte brengt ons in Hill Top voor een bezoek aan het rijk van Beatrix Potter, die zichzelf eerder als een schapenherderin beschouwde en wat onwennig was bij het succes van haar kinderboeken. De route geeft ons een prachtig uitzicht op Coniston Lake dat gedomineerd wordt door The Old Man of Coniston (801m). Hier probeerde Donald Campbell in 1967 het snelheidsrecord op het water te breken. Onze volgende stop is in Levens Hall and Gardens. Een sierlijk Elizabethaans landhuis, nogmaals met uitzonderlijke tuinen. Het wordt weer een dag om van te dromen!

Borrowdale – Furness Abbey – Lancaster – Borrowdale

Dag 4

Vandaag trekken we zuidwaarts. De route meandert tussen de bergen door, in het hart van valleien met prachtige uitgestrekte meren. Er zijn afwisselend kliffen, steile hellingen, afgronden en vele toppen, waaronder de rotsachtige woestenij van Scafell Pike (977m), het hoogste punt van Engeland. Eerste halte bij Furness Abbey. De ruïnes van de abdij in rode zandsteen liggen middenin een golvende vallei. Via de kustroute rijden we verder naar Lancaster Castle. Als je geen inspiratie hebt om een zandkasteel te maken, stop hier dan even… De architectuur van het kasteel is echt wel uitzonderlijk. We keren terug richting de Yorkshire Dales om via verschillende meren ons hotel te bereiken.

Borrowdale – Newby – Hull

Dag 5

We verlaten ons hotel in de richting van de Yorshire Dales en via Ripon en zijn prachtige kathedraal rijden we naar de beroemde Howard Castle. Howard Castle wordt onze laatste stop vóór de veerboot. Dit park is het meesterwerk van John Vanbrugh en een van de meest grandioze projecten uit de gouden tijd van de landschapsarchitectuur. Het meer is omgeven met een woud van veelkleurige rododendrons. We zullen er ’s middags lunchen en na een wandeling in het park is het tijd voor de laatste 60 km van onze rit naar onze veerboot in de haven van Kingston upon Hull, richting Zeebrugge…